Show simple item record

dc.contributor.advisorLópez Liria, Remedioses_ES
dc.contributor.advisorAguilar Parra, José Manueles_ES
dc.contributor.authorMartínez Martínez, Ana María
dc.date.accessioned2021-05-19T09:32:51Z
dc.date.available2021-05-19T09:32:51Z
dc.date.issued2020-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10835/10895
dc.description.abstractIntroducción En las últimas décadas, la preocupación social por las conductas violentas en los ámbitos educativos ha ido incrementándose (Garaigordobil, 2011). La violencia escolar que se plasma en las malas relaciones interpersonales, falta de respeto, agresividad injustificada, abuso y malos tratos de unos hacia otros, se erige como un problema social y psicológico (Cerezo, 2009; Morales y Trianes, 2012; Ortega, 2010). En la convivencia es donde se instalan el acoso y ciberacoso que sustituyen el respeto mutuo y la reciprocidad moral por formas abusivas de dominio-sumisión, provocando un desajuste emocional que si se mantiene en el tiempo puede generar consecuencias negativas especialmente a las víctimas (Elipe et al., 2012; Estévez et al., 2010; Ortega, 210). Un óptimo clima escolar se erige como una barrera protectora para hacer frente a la violencia (Carpio et al., 2013; Sánchez y Cerezo, 2011). La inteligencia emocional va adquiriendo cada vez más importancia dentro del contexto escolar, especialmente en relación con el clima de convivencia ya que a través de ella se puede mejorar las relaciones interpersonales solucionando de forma pacífica los conflictos (Calmaestra et al., 2016; Extremera y Fernández-Berrocal, 2015). El objetivo de esta investigación ha sido determinar la influencia del acoso y ciberacoso en el rendimiento académico y las emociones desde la perspectiva de las víctimas. Método La muestra estuvo compuesta por 3451 alumnos de ESO (49,12% chicos y 50,88% chicas) de trece IES de titularidad pública (42,9%), privados concertados (23,8%), rurales (26%), y de difícil desempeño (7,3%). Instrumentos. Cuestionario de cibervictimización (CBV); Cuestionario de acoso entre iguales (CAI); Cuestionario de Factores de Riesgo para la Cibervictimización (FRC); Escala rasgo de metaconocimiento emocional, TMMS-24, en su versión española; Cuestionario ad hoc, que recoge: aspectos sociodemográficos y finalmente el rendimiento académico, que se midió a través de las calificaciones numéricas obtenidas en las distintas materias, correspondiente al curso académico 2017/2018. Procedimiento. La selección de los centros se realizó por conveniencia no aleatorio. La administración de cuestionarios se aplicó a todo el alumnado de la ESO en tres sesiones. Se enfatizó el carácter anónimo, voluntario (se obtuvo el consentimiento informado de los padres) y la necesidad de contestar de forma honesta. El criterio de exclusión de los participantes se basó en cuestionarios incompletos o incongruentes al formar figuras intencionadas en el señalamiento de sus respuestas, alumnado inmigrante sin el debido dominio idiomático, así como la no cumplimentación del consentimiento informado. Este estudio obtuvo el visto bueno del comité deética de la Universidad de Almería. El programa Excell y SPSS en su última versión fue el medio para gestionar la base de datos y realizar los análisis estadísticos. Resultados y Conclusiones En relación con el acoso, se han encontrado diferencias en la tipología de maltrato que dicen experimentar hombres y mujeres. Los hombres sufren más maltrato físico y agresión basada en objetos en relación con el género femenino. La tipología de maltrato más prevalente en los cursos escolares es la exclusión directa y el maltrato verbal. El curso más victimizado es 2º. La cibervictimización por exclusión online y visualson las más evidenciadas por los chicos. En todas las escalas estudiadas, la cibervictimización es superior en hombres que en mujeres. En cuanto a los cursos, 4º es el que experimenta una mayor prevalencia en cibervictimización. En definitiva, se constata que la victimización en el acoso tradicional es superior a la victimización por ciberacoso. La condición de inmigrante es considerada un factor de riesgo a la hora de sufrir victimización de acoso y ciberacoso en relación con los nativos coetáneos, con lo cual podemos inferir que se trata de un acoso racista. La orientación sexual es un desencadenante que cobra fuerza en la victimización por acoso y ciberacoso. Los bisexuales son los más afectados y los heterosexuales menos. Los homosexuales y transexuales son los que advierten menores niveles de IE tanto en la victimización por acoso que por ciberacoso. Todas las orientaciones sexuales presentan una correlación moderada con respecto al acoso y ciberacoso. En el acoso cobra fuerza el transexual y en el ciberacoso los bisexuales. Abstract: Introduction In recent decades, social concern for violent behaviors in educational settings has been increasing (Garaigordobil, 2011). School violence that is reflected in bad interpersonal relationships, lack of respect, unjustified aggressiveness, abuse and mistreatment of one another, stands as a social and psychological problem (Cerezo, 2009; Morales & Trianes, 2012; Ortega, 2010). In coexistence is where harassment and cyberbullying are installed that replace mutual respect and moral reciprocity with abusive forms of dominance-submission, causing an emotional imbalance that if maintained over time can generate negative consequences, especially for the victims (Elipe et al., 2012; Estévez et al., 2010; Ortega, 210). An optimal school climate is erected as a protective barrier to face violence (Carpio et al., 2013; Sánchez & Cerezo, 2011). Emotional intelligence is becoming increasingly important within the school context, especially in relation to the climate of coexistence since through it, interpersonal relationships can be improved by peacefully solving conflicts (Calmaestra et al., 2016; Extremera & FernándezBerrocal, 2015). The objective of this research has been determine the influence of bullying and cyberbullying on academic performance and emotions from the perspective of victims. Method The sample consisted of 3451 Secondary students (49.12% boys and 50.88% girls) out of thirteen publicly owned HEIs (42.9%), private arranged (23.8%), rural (26%), and difficult to perform (7.3%). Instruments. Cybervictimization Questionnaire; Peer Harassment Questionnaire; Questionnaire of Risk Factors for Cybervictimization; Trait scale of emotional metaknowledge, TMMS-24, in its Spanish version; Ad hoc questionnaire, which collects: sociodemographic aspects and finally academic performance, which was measured through the numerical grades obtained in the different subjects, corresponding to the 2017/2018 academic year. Process. The selection of the centers was carried out by non-random convenience. The administration of questionnaires was applied to all the students of the Secondary school in three sessions. The anonymous, voluntary nature (informed consent was obtained from the parents) and the need to answer honestly were emphasized. The exclusion criterion of the participants was based on incomplete or incongruous questionnaires by forming intentional figures in indicating their responses, immigrant students without proper language skills, as well as non-completion of informed consent. This study obtained the approval of the ethics committee of the University of Almería. The Excel and SPSS program in its latest version was the means to manage the database and perform the statistical analyzes.Results and conclusions In relation to harassment, differences have been found in the type of abuse that men and women say they experience. Men suffer more physical abuse and object-based aggression in relation to the female gender. The most prevalent type of abuse in school courses is direct exclusion and verbal abuse. The most victimized course is 2nd. Cybervictimization by online and visual exclusion are the most evidenced by boys. In all the scales studied, cybervictimization is higher in men than in women. Regarding the courses, 4th is the one with the highest prevalence in cybervictimization. In short, it is found that victimization in traditional bullying is higher than victimization by cyberbullying. Immigrant status is considered a risk factor when it comes to being victimized by harassment and cyberbullying in relation to contemporary natives, with which we can infer that it is racist harassment. Sexual orientation is a trigger that gains strength in bullying and cyberbullying victimization. Bisexuals are the most affected and heterosexuals least. Homosexuals and transsexuals are those who report lower levels of EI both in victimization by bullying than by cyberbullying. All sexual orientations show a moderate correlation with regard to bullying and cyberbullying. Transsexuals gain strength in bullying and bisexuals in cyberbullying. Repeat students suffer more victimization by bullying and cyberbullying in all the typologies studied in a statistically significant way, in relation to the rest of the students in school. Regarding students who have not been victimized by harassment, they say they are absentee for personal reasons, alluding to the difficulty of their studies. The students who have been victimized in a moderate way indicate as the main cause, the problems they have with the teachers and students. When bullying is intense, the most explanatory variable for absenteeism is due to problems with peers. Students who have not been the object of cyberbullying stand out as the most determining variable in school disaffection, the difficulty of studies. Those who have experienced moderate cybervictimization, the problems they have with the teachers. Those who have an intense cyberbullying, the causes are related to problems with colleagues and the desire to drop out of school. Optimal school integration is negatively correlated with victimization of both bullying and cyberbullying. Having a high EI stands as a strong protector against victimization by bullying and cyberbullying, having a positive impact on academic performance. The higher the risk behaviors, the higher the levels of cybervictimization due to bullying and cyberbullying. It has been shown that in bullying the predictive or explanatory variables are stronger than cyberbullying, although in both phenomena they significantly explain the probability of being a victim in the different variables of the study.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectacosoes_ES
dc.subjectciberacosoes_ES
dc.subjectinteligencia emocionales_ES
dc.subjectrendimiento académicoes_ES
dc.subjectbullyinges_ES
dc.subjectcyberbullyinges_ES
dc.subjectemotional intelligencees_ES
dc.subjectacademic performancees_ES
dc.titleInfluencia del acoso y ciberacoso escolar en el rendimiento académico y la inteligencia emocional percibida en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoriaes_ES
dc.title.alternativeInfluence of bullying and school cyberbullying on academic performance and perceived emotional intelligence in students of Compulsory Secondary Educationes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional