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dc.contributor.authorGonzález Moreno, Beatriz
dc.date.accessioned2012-04-25T10:35:18Z
dc.date.available2012-04-25T10:35:18Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.issn1578-3820
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10835/1308
dc.description.abstractFor Romantic poets imagination was understood as mainly a bridge to save distances between the world and the self; by means of imagination poets created an aestheticised world: nature was perceived either under the lineaments of beauty or of sublimity. Besides, the Romantic Weltanschauung favoured the resurgence of the anima mundi theme, which came to be very significant: firstly, because the spirit of nature favours poetic inspiration/ creation (wind and harp themes); and secondly, because nature is perceived as both an animated being and a nurturing-nursuring mother. Thus, my aim throughout this essay is to explore the concepts and themes stated above in Mary Shelley ’s The Last Man (1826) and to show how the author succeeds in subverting Romantic pretensions so that her work is to be understood as a dystopian vision of Romantic theory. Para los poetas románticos la imaginación era un puente necesario para salvar las distancias entre el mundo y el yo, y haciendo uso de ella estetizaron el mundo según las categorías estéticas de belleza y sublimidad. Es más, la Weltanschauung romántica permitió el resurgir del motivo del anima mundi, donde la naturaleza era fuente de inspiración, un ser vivo y madre nutricia. A lo largo de este artículo, me propongo explorar las cuestiones arriba mencionadas en la obra de Mary Shelley, The Last Man para mostrar hasta qué punto la autora consigue subvertir las pretensiones románticas y presentar una visión distópica del pensamiento romántico.es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad de Almeríaes_ES
dc.sourceOdisea: Revista de Estudios Ingleses. Número 05, Enero-Diciembre 2004es_ES
dc.subjectRomanticismes_ES
dc.subjectaestheticses_ES
dc.subjectbeautyes_ES
dc.subjectsublimityes_ES
dc.subjectnaturees_ES
dc.subjectplaguees_ES
dc.subjectRomanticismoes_ES
dc.subjectestéticaes_ES
dc.subjectbellezaes_ES
dc.subjectsublimidades_ES
dc.subjectnaturalezaes_ES
dc.subjectplagaes_ES
dc.titleBreaking aesthetics and universalising plague in Mary Shelley's "The Last Man"es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.ual.es/odisea/Odisea05_GonzalezMoreno.pdfes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25115/odisea.v0i5.58


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