Nueva mujer y nuevas Electras: aproximaciones a la mitología clásica en el teatro burlesco victoriano
Identifiers
URI: http://hdl.handle.net/10835/1131
ISSN: 1578-3820
DOI: http://dx.doi.org/10.25115/odisea.v0i11.328
ISSN: 1578-3820
DOI: http://dx.doi.org/10.25115/odisea.v0i11.328
Share
Metadata
Show full item recordAuthor/s
Monrós Gaspar, LauraDate
2010Abstract
This paper seeks to analyze Francis Talfourd’s Electra in a New Electric Light (1859) as related to the Victorian stereotype of the strong-minded woman. After a brief introduction on the links between nineteenth-century burlesque and the social history of women in Victorian times, I shall focus on the figure of Electra as epitome of late nineteenth-century representations of New Women. El objetivo de este trabajo es el estudio de Electra in a New Electric Light (1859) de Francis Talfourd a partir del estereotipo victoriano de la strong-minded woman. Para ello, tras comentar la relación existente entre el teatro burlesco decimonónico de tema clásico y la historia social de la mujer a lo largo del siglo, nos centraremos en la figura de Electra, y en cómo, acompañada de otras heroínas clásicas, anticipa la representación de la Nueva Mujer de finales de siglo.
Palabra/s clave
Burlesque
Electra
Strong-minded woman
Victorian
Burlesco
Victoriano