Mostrar el registro sencillo del ítem
Woman, genealogy, history: deconstruction of family and nation in Amitav Ghosh's "The shadow lines" and Manju Kapur's "Difficult daughters"
dc.contributor.author | Martos Hueso, María Elena | |
dc.date.accessioned | 2012-04-23T08:55:04Z | |
dc.date.available | 2012-04-23T08:55:04Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1578-3820 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10835/1275 | |
dc.description.abstract | Since the publication of Salman Rushdie’s Midnight’s Children, the recent history of Indian Literature in English has been characterised by a growing interest in rewriting the history of India from an angle diametrically opposed to that of offi cial historiography. Taking as a starting point Foucault’s concept of Nietzschean genealogy, which emphasises the value of microhistory and interrogates the function of narrative linearity in historiographic practices, this paper analyses two analogous Indian English novels based on the independence and subsequent partition of the Indian subcontinent: The Shadow Lines by Amitav Ghosh and Diffi cult Daughters by Manju Kapur. It mainly focuses on the deconstruction of the nationalist myth, where women and motherhood lay at the centre of the gestation and birth of the new nation. Desde la publicación de Midnight’s Children de Salman Rushdie, la historia reciente de la novela india en lengua inglesa se ha visto marcada por un interés creciente en reescribir la historia de la India desde un ángulo diametralmente opuesto al de la historiografía ofi cial. Partiendo del concepto de la genealogía nietzscheana de Foucault, que enfatiza el valor de la microhistoria y cuestiona la linealidad narrativa de la práctica historiográfica, este estudio analiza dos obras de inquietante paralelismo basadas en la independencia y posterior división del subcontinente indio: The Shadow Lines de Amitav Ghosh y Diffi cult Daughters de Manju Kapur. Se centra principalmente en la deconstrucción de los mitos nacionalistas, donde la mujer y la maternidad se convierten en foco de toda una alegoría en torno a la gestación y nacimiento de la nueva nación. | es_ES |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Almería | es_ES |
dc.source | Odisea : Revista de Estudios Ingleses. Número 09, Enero-Diciembre 2008 | es_ES |
dc.subject | Amitav Ghosh | es_ES |
dc.subject | Manju Kapur | es_ES |
dc.subject | The Shadow Lines | es_ES |
dc.subject | Difficult Daughters | es_ES |
dc.subject | history | es_ES |
dc.subject | genealogy | es_ES |
dc.subject | women | es_ES |
dc.subject | Indian Literature in English | es_ES |
dc.subject | historia | es_ES |
dc.subject | genealogía | es_ES |
dc.subject | mujeres | es_ES |
dc.subject | literatura india en lengua inglesa | es_ES |
dc.title | Woman, genealogy, history: deconstruction of family and nation in Amitav Ghosh's "The shadow lines" and Manju Kapur's "Difficult daughters" | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://www.ual.es/odisea/Odisea09_Martos.pdf | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.25115/odisea.v0i9.203 |