dc.contributor.author | Andrade, Cláudia | |
dc.date.accessioned | 2018-09-13T11:59:42Z | |
dc.date.available | 2018-09-13T11:59:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1989-709X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10835/6030 | |
dc.description.abstract | In recent years there Portuguese higher education institutions have been aiming to attract
more people to the educational system that are either in the labor market by offering evening and
weekend graduate academic programs. Blending work and school is a demanding task and, so far, at
the country level this phenomenon has received relatively little empirical attention. The purpose of the
study is to build on existing work-to-school conflict literature and to explore a possible relationship
between professional work load on work-to-school conflicts among working students enrolled in a
master program. Moreover we test the role of psychological detachment from work as mediator in this
process. This model was tested, through path analysis, using 152 working students, 88 women and 64
men, enrolled as fulltime students in evening and weekend master programs.. The model showed an
adequate fit to the data, suggesting that the influence of professional work load on work-to-school
conflict is fully mediated by psychological detachment from work. These findings unveil a new
perspective on working students enrolled in postgraduate school, pointing out the importance of
psychological detachment from work to a better understand the impact of blending work and school.
Contributions to the work-school literature, future research directions, and limitations of the study are
discussed.
En los últimos años, las instituciones de enseñanza superior portuguesas han intentado
atraer a más personas al sistema educativo que se encuentran en el mercado laboral ofreciendo
programas académicos de posgrado nocturnos y de fin de semana. La combinación del trabajo y la
escuela es una tarea exigente y, hasta ahora, a nivel de país este fenómeno ha recibido relativamente
poca atención empírica. El propósito del estudio es basarse en la literatura sobre conflictos de trabajo a
escuela existentes y explorar una posible relación entre la carga de trabajo profesional en los conflictos
entre el trabajo y la escuela entre los estudiantes que trabajan matriculados en un programa de maestría.
Además, probamos el papel del desapego psicológico del trabajo como mediador en este proceso. Este
modelo fue probado, a través de análisis de trayectoria, utilizando 152 estudiantes de trabajo, 88
mujeres y 64 hombres, matriculados como estudiantes de tiempo completo en programas de posgrado
de tarde y fin de semana. El modelo mostró un ajuste adecuado a los datos, sugiriendo que la influencia
de la carga de trabajo profesional en el conflicto entre el trabajo y la escuela está plenamente mediado
por el desapego psicológico del trabajo. Estos resultados revelan una nueva perspectiva sobre los
estudiantes que trabajan y que frecuentan la escuela de posgrado, señalando la importancia del
desapego psicológico del trabajo para comprender mejor el impacto de la mezcla de trabajo y la
escuela. Se discuten las contribuciones a la literatura de la escuela de trabajo, las direcciones futuras de
la investigación y las limitaciones del estudio. | es_ES |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Almería | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | Psychology, Society & Education. Vol 10, Núm. 2 (2018) | es_ES |
dc.subject | Professional work load | es_ES |
dc.subject | Work-to-school conflict | es_ES |
dc.subject | Psychological detachment from work | es_ES |
dc.subject | Working-students | es_ES |
dc.subject | Carga de trabajo profesional | es_ES |
dc.subject | Conflicto trabajo-escuela | es_ES |
dc.subject | Distanciamiento psicológico del trabajo | es_ES |
dc.subject | Estudiantes-trabajadores | es_ES |
dc.title | Professional work load and work-to-school conflict in working students: The mediating effect of psychological detachment from work | es_ES |
dc.title.alternative | Trabajo profesional y conflicto trabajo-escuela en estudiantes-trabajadores: El papel mediador de distanciamiento psicológico del trabajo | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/1777/2644 | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |